onsdag 14. oktober 2015

Light painting i timen

Denne uken har vi eksperimentert med light painting i timen. Light painting er når du tar et bilde med lang lukkertid for å fange en bevegende lyskilde, og et eksempel på det kan være en lommelykt. Når man tar bilde er det viktig å holde kameraet helt stille, mens man lar lyskilden bevege seg for at bildet ikke skal bli uklart. Alle bildene er tatt med Canon EOS 1100D og redigert i Photoshop.


På dette bildet har jeg brukt "Auto Tone" som får lyse områder lysere, og mørkere områder mørkere. "Auto Color" for å endre litt på fargene i bildet. "Brightness/Contrast" for å få frem kontraster og "Shadow/Highlights" for å legge på skygger og få frem lyspunkter. I tillegg brukte jeg "Gradient Map" for å gjøre bildet mørkere/svart for å fremheve lyskilden. 

Blenderåpning/f-stop = f/3.5
ISO = 200
Lukkertid = 4 sek.


Her brukte jeg "Crop" for å få objektet i bildet litt på siden. Jeg brukte også "Auto Tone", "Auto Color" og "Auto Contrast" for å få kontraster. "Exposure" brukte jeg for eksponere objektet i bildet.

Blenderåpning/f-stop = f/3.5
ISO = 200
Lukkertid = 4 sek.


Her har jeg brukt "Crop", "Auto Tone", "Auto Contrast", "Auto Color" og "Brightness/Contrast". "Curves" brukte jeg for å få frem lys, og "Color Balance" for å få den blå/grønne fargen på bildet.

Blenderåpning/f-stop = f/3.5
ISO = 200
Lukkertid = 3.2 sek.


På dette bildet brukte jeg "Crop", "Auto Tone", "Auto Contrast" og "Shadow/Highlights". Jeg brukte også "Hue/Saturation" for å få farge på lyset.

Blenderåpning/f-stop = f/3.5
ISO = 200
Lukkertid = 3.2 sek.


Her brukte jeg "Auto Contrast", "Auto Tone", "Auto Color", "Crop" og "Gradient Map" med et svart fargespekter.

Jeg synes at denne oppgaven gikk ganske greit, men det var litt vanskelig å finne ut hvilken lukkertid som passet best. I tillegg fikk vi litt problemer med kameraet som bare ville fokusere hele tiden uten at det tok noen bilder. Jeg har nå lært hvordan jeg kan ta et bilde ved å bruke light painting. Det var veldig gøy å jobbe med dette, og bildene blir veldig kule.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar