tirsdag 13. oktober 2015

Eksperimentere med lukkertid i timen

Forrige uke jobbet vi i grupper med lukkertid på skolen og da gikk vi litt rundt for å se om vi kunne "stoppe" noen bevegelser. Bildene er tatt med Canon EOS 500D og bildene er redigert i Photoshop.  Her er noen av de bildene vi fikk:


På dette bildet kan man se at bakgrunnen er står helt stille, mens bevegelsene "foran" blir stoppet, og dette er da et eksempel på lukkertid. Da jeg redigerte bildet brukte jeg "Auto Tone" for å få de mørke områdene litt mørkere, mens de lyse områdene ble litt lysere. "Auto Contrast" ble brukt for å få kontraster i bildet, og det samme fikk jeg ved å bruke "Brightness/Contrast". Jeg brukte også "Vibrance" og "Curves" for å få lys inn i bildet.

Blenderåpning/f-stop = f/13
ISO = 200
Lukkertid = 1/8 sek.


På dette bildet kan man se at det er en som er helt klar, mens den andre er nesten gjennomsiktig og grunnen til det er at hun beveger seg. På dette bildet brukte jeg "Crop" for å gjøre bildet mindre og for å skjule skrot som var med i bildet. Jeg brukte "Auto Tone", "Auto Contrast" og "Brightness/Contrast". "Levels" ble brukt til å få frem og justere lys og skygger. I tillegg til dette brukte jeg "Gradient Map" for å få frem gråtoner, noe som gjordet at bildet ble "svart-hvitt".

Blenderåpning/f-stop = f/14
ISO = 400
Lukkertid = 1.3 sek.


Her kan man se at bildet blir tatt i det hun ene reiser seg, noe som får det til å se ut som det er to av henne. Jeg brukte "Crop" for å fjerne uønskede objekter i bildet. Jeg har også brukt "Auto Tone", "Auto Contrast", "Brightness/Contrast", "Curves" og "Gradient Map" med et svart fargespekter.

Blenderåpning/f-stop = f/10
ISO = 400
Lukkertid = 1.3 sek.


På dette bildet kan man bare se føtter som løper ned en trapp, og her har jeg brukt "Crop", "Auto Contrast", "Auto Color", "Auto Tone", "Levels" og "Gradient Map" med det samme mørke fargespekteret som på de to bildene ovenfor.

Blenderåpning/f-stop = f/9
ISO = 400
Lukkertid = 3.2 sek.


Jeg synes det var litt vanskelig å ta bilder til denne oppgaven, men det gikk bedre etter at jeg hadde prøvd litt, og da skjønte jeg hva jeg måtte gjøre for å få et bra bilde. Jeg lærte at man må ofte tilpasse lukkertiden til motivet for at det skal bli så bra som overhodet mulig, og derfor var det nødvendig å ta  flere bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar