torsdag 8. oktober 2015

Ukens foto: Vann

Denne uken var temaet lukkertid med vann, og det betyr at vi skulle ta bilder av vann med ulik lukkertid for å stoppe bevegelsen av vann i bildet. Kort fortalt er lukkertid den tiden lukkeren er åpen og slipper lys inn til sensorbrikken. Disse bildene har jeg tatt på Torget i Arendal. De er tatt med Canon EOS 1100D og redigert i Photoshop.


Jeg brukte "Crop" på dette bildet for å fjerne noen mennesker slik at de ikke ble for fremtredende. "Grayscale" brukte jeg for å gjøre bildet "svart-hvitt", og jeg synes at dette gjør at vanndråpene kommer mer i fokus og det er det som er poenget med hele oppgaven. "Auto Tone" brukte jeg får å få lyse områder lysere og mørkere områder mørkere. Jeg brukte "Levels" for å justere skygger og høydepunkter på bildet. Til slutt brukte jeg "Curves" får å juster lys.

Blenderåpning/f-stop = f/5.6
ISO = 400
Lukkeråpning = 1/1600 sek.


På dette bildet har jeg brukt "Grayscale" og "Curves". I tillegg har jeg brukt "Brightness/Contrast" for å få frem kontraster i bildet.

Blenderåpning/f-stop = f/5.6
ISO = 400
Lukkertid = 1/320 sek.


Her har jeg valgt "Crop" for å beskjære bildet, og "Auto Color" for å få frem sterkere farger før jeg brukte funksjonen "Black & White" for å gjøre bildet "svart-hvitt". Jeg har også brukt "Brightness/Contrast" og "Curves".

Blenderåpning/f-stop = f/25
ISO = 400
Lukkertid = 1/20 sek.


Dette er det samme motivet som på bildet over, men her har jeg brukt en annen lukkertid og blenderåpning, og her virker det som vanndråpene er stoppet i motsetning til på bildet over, der de renner mer som en strøm. På dette bildet brukte jeg "Crop", "Auto Tone", "Auto Color", "Brightness/Contrast", "Curves" og "Black & White".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar