fredag 6. november 2015

Julekort

De tre siste ukene har vi jobbet med å lage julekort til Arendal videregående skole. Vi skulle jobbe i grupper og jeg jobbet sammen med Kristine. Oppgaven gikk ut på at vi skulle ta bilder som representerer Arendal og Arendal videregående skole, redigere dem i Photoshop og eventuelt legge til tekst i Indesign. Bildene er tatt med Canon EOS 1100D.


Dette bildet ble redigert med "Curves" for å få frem lys. Lyset i bildet får frem en julestemning samtidig som det virker som en kontrast til den mørke bakgrunnen som forteller noe om årstiden. Eksponeringstiden får bildet til å bli litt uklart og annerledes, og jeg synes det passer fint inn og gir det en slags stemning. I Indesign la vi på tekst og brukte skrifttypen "Monotype Corsiva" som gir bildet et mykt preg. Den hvite fargen passet best til resten av bildet. Jeg likte dette bildet best, fordi jeg synes det er annerledes og kreativt.

Blenderåpning/f-stop: f/5.6
ISO: 6400
Lukkertid: 2 sek.


Dette bildet har Kristine redigert i Photoshop og da ble det brukt "Layers" for å få inn månen. Bildet viser en typisk kveld i Arendal og får også frem en julestemning. Skrifttypen heter "Edwardian Script ITC" og jeg synes den passer fint inn fordi den har krøllete og myke kanter.

Blenderåpning/f-stop: f/5.6
ISO: 6400
Lukkertid: 1/20 sek.


På dette bildet har vi prøvd en annen skrifttype ved navn "Palace Script MT" og vi valgte å gjøre den rød, fordi rødt er veldig typisk jul og vi ville få frem preget av at gammelt, tradisjonelt julekort.

Blenderåpning/f-stop: f/5.6
ISO: 6400
Lukkertid; 1/20 sek.


Her har vi brukt samme bilde som ovenfor, men vi la på et filter i Photoshop som heter "Stained Glass" som gjør at bildet får et annerledes preg. Jeg synes dette bildet ble et moderne julekort på grunn av filteret og den relative enkle skriften som heter "Letter Gothic Std".

Blenderåpning/f-stop: f/5.6
ISO: 6400
Lukkertid: 1/20 sek.


Jeg synes at dette var en ganske krevende oppgave blant annet fordi det var mye vi måtte tenke på. Bildet måtte representere Arendal og jul, og det var ikke så lett å få til i oktober når det er masse oransje og gule farger ute. Det gikk fint å rediger bildene, men jeg synes det var vanskelig å forstå bruken av "Layers". Jeg har lært litt mer om Photoshop i denne oppgaven og det var veldig spennende å prøve ut forskjellige filtre. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar