lørdag 19. september 2015

Ukens foto: Dybdeskarphet

Denne ukens foto handler om dybdeskarphet, og det vil si at når du tar et bilde blir det objektet du fokuserer på skarpt, mens bakgrunnen blir uklar. Oppgaven gikk ut på å ta to bilder av samme motiv der man viser forskjell med dybdeskarphet ved manuell kamerabruk. Bildene er tatt med Canon EOS 1100D og er redigert i Photoshop.


På dette bildet ser man at blomstene står i fokus, mens bakgrunnen er uklar. Da jeg redigerte det brukte jeg "Auto Color" for å få fargene litt tydeligere fram. Jeg brukte også "Curves" for å få litt bedre lys.

Blenderåpning/f-stop = f/5.6
ISO = 400
Lukkeråpning = 1/500 sek.


Dette bildet har samme motiv som bildet ovenfor, men her er blendreåpningen mindre og her er ikke bakgrunnen like uskarp. Bildet er redigert med "Auto Color" og "Curves".

Blenderåpning/f-stop = f/20
ISO = 400
Lukkertid = 1/40 sek.


Kristine og jeg var ute i Arendal sentrum og tok bilder med litt forskjellig dybdeskarphet, og jeg tenkte dermed at det hadde passet å ta med noen flere eksempler.


Bildet har blitt redigert med "Curves".

Blenderåpning/f-stop = f/6.3
ISO = 400
Lukkertid = 1/1600 sek.


Da jeg redigerte dette bildet brukte jeg "Auto Tone" for å gjøre de mørke områdene mørkere og de lyse lysere. "Brightness/Contrast" for å få frem kontraster på bildet og "Curves".

Blenderåpning/f-stop = f/5.6
ISO = 400
Lukkertid = 1/1250 sek.


På dette bildet har jeg bildet har jeg brukt "Auto Color" og "Curves". I tillegg har jeg brukt "Color Balance" for å få en bedre balanse i fargene. 

Blenderåpning/f-stop = f/5.6
ISO = 400
Lukkertid = 1/500 sek.


"Auto Tone" og "Curves" har blitt brukt på dette bildet da jeg redigerte det i Photoshop.

Blenderåpning/f-stop = f/5.6
ISO = 400
Lukkertid = 1/1250 sek.


På dette bildet brukte jeg "Auto Tone", "Color Balance" og "Curves"

Blenderåpning/f-stop = f/5.6
ISO = 400
Lukkertid = 1/1250 sek.


Da jeg redigerte dette bildet brukte jeg "Auto Tone" og "Hue/Saturation" for å fine farger på bildet. 

Blenderåpning/f-stop = f/5.6
ISO = 400
Lukkeråpning = 1/800 sek.


Jeg synes bildene blir ekstra fine når man bruker dybdeskarphet, og det blir lettere å få fram det du vil i bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar