mandag 21. september 2015

Etikettoppgave med Indesign

Disse to ukene har vi jobbet Photoshop og Indesign der vi skulle lage etiketter med bilder av epler og glass. Bildene vi brukte er hentet fra oppgaven om eksponeringstrekanten. Oppgaven gikk ut på å først redigere bildene i Photoshop, og deretter skulle vi legge til tekst i Indesign. På eplebildene skulle vi bruke ordet; Hardanger og på glassbildene skulle det stå; Hadeland. Bildene skal kunne fungere som reklame for produktene. Poenget med oppgaven var å lære å bruke Indesign til å få ordene til å komplementere bildene, men ikke overgå dem. Skriften skulle altså være synlig, samtidig som den var "usynlig".


Da jeg redigerte bildet i Photoshop brukte jeg "Auto Tone" for å få de mørke områdene mørkere, samtidig som de lyse ble lysere. "Auto Color" ble brukt for å få tydelige farger og "Curves" brukte jeg får å få bedre lys i bildet. 
Fonten jeg brukte heter "Letter Gothic Std", og jeg synes denne egentlig passet ganske fint og skriften virker litt moderne, men ikke for tung fordi det er tynne linjer med mye mellomrom.


Da dette bildet ble redigert brukte jeg "Auto Tone", "Curves", "Brightness/Contrast for å få frem kontraster i bildet, "Match Color" for å få finere farger og "Crop" for å gjøre bildet litt mindre slik at det ikke ble for mye plass på sidene. "Exposure" brukte jeg for å gjøre eplene litt mer tydelige. Til slutt brukte jeg "Hue/Saturation" får å få finere farger frem på bildet.
På dette bildet brukte jeg fonten "Edwardian Script ITC" og her valgte jeg å gjøre skriften grønn får å gi et litt mykere preg. Jeg synes skriften passer bra fordi den er vakker med myke "krøller" og det passer godt inn med bildet uten å ta oppmerksomheten bort fra dem. 


Dette er er den siste etiketten med epler, og her har jeg brukt "Auto Tone", "Curves" og "Brightness/Contrast" for å redigere det. Fonten som ble brukt var "Bradley Hand ITC", og jeg mener den passer godt inn og komplimenterer eplene.


På dette bildet har jeg brukt "Auto Tone", "Exposure", "Auto Color" og "Curves". Jeg brukte fonten; "Vladimir Script", og synes den passet greit inn. Jeg valgte å ha skriften i bunnen av bildet fordi jeg mente på at det ville se bedre ut, og da tar den ikke oppmerksomheten bort fra produktet.


Dette bildet har jeg redigert med "Auto Tone", "Auto Color" og "Curves". Jeg måtte også bruke "Crop" på dette bildet, fordi glassene sto i midten og da ble det kjedelig å se på, så jeg tenkte på "det gylne snitt" og fikk glassene ut av sentrum. Fonten på dette bildet heter "Eras Light ITC", og det er en ganske ren og enkel skrift som får glassene til å stå frem.


Dette er det samme bilde som ovenfor, men her har jeg valgt å prøve ut en annen skrifttype. Her har jeg brukt fonten kalt "Copperplate Gothic Light", og den er er litt tykkere, men også ganske enkel og ren. Jeg tenker at denne skrifttypen er litt moderne og får glassene til å se litt kulere ut.


I denne oppgaven har vi jobbet med Indesign og Photoshop, noe som var veldig gøy og jeg har lært hvordan jeg kan legge til skrift på et bilde jeg har redigert i Photoshop. Jeg prøvde meg litt frem med forskjellige skrifttyper for å se hvilke som passet best og gjorde bildet mest harmonisk. Jeg kom frem til at med disse bildene passet det best med skrifttyper som var ganske enkle, fordi det var produktet som skulle selges, ikke teksten. Jeg la merke til at en del av bildene ble best da jeg brukte "Crop", fordi da kom glassene/eplene litt mer ut på siden og skriften passet fint på siden.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar