onsdag 25. mai 2016

Ukens foto: Street

Denne uken har temaet vært street fotografering, og det handler om fotografering av mennesker i det offentlige rom der bildene gjerne fremstiller både person og situasjon som er ekte og usminket. Oppgaven gikk også ut på å miste litt kontroll og prøve litt forskjellige kamerateknikker. Bildene er tatt med Canon 700D og har blitt redigert i Photoshop.


På dette bildet ser vi et menneske som er på shopping og man kan tydelig se at vedkommende kikker på sko, og bildet viser derfor en situasjon som er ganske spontan. Her har jeg brukt "Auto Tone" for å få frem toner, "Auto Contrast" og "Brightness/Contrast for å få frem kontraster og "Levels" og "Curves for å justere lys og skygger. Jeg valgte å bildet i "svart-hvitt" og brukte derfor "Gradient Map" med et "svart-hvitt" filter. I tillegg brukte jeg "Exposure" for å justere lyspunktene i bildet.

Blenderåpning/f-stop: f/8
ISO: 1600
Lukkertid: 1/100 sek.


Her er et bilde av en russ som ser ut til å hoppe litt rundt. Det kan nesten se ut til at hun skal lette fra bakken. Dette bildet viser noe ganske spontant og i bakgrunnen kan man se to som går og holder hender. Når det gjelder komposisjon, består bildet av linjer som både er horisontale og vertikale, og russen er midt i bildet. I redigeringen brukte jeg "Auto Tone", "Auto Contrast", "Brightness/Contrast", "Levels", "Curves" og "Gradient Map".

Blenderåpning/f-stop: f/13
ISO: 1600
Lukkertid: 1/160 sek.


 Dette bildet er tatt inne på Arenasenteret og til venstre i bildet er vi en dame som går forbi en butikk. I bakgrunnen ser man tydelig at det er stativer med klær og utstillingsdukker, og bildet fanger opp en relativt vanlig situasjon. Bildet er redigert med "Auto Tone", "Auto Contrast", "Brightness/Contrast", "Curves" og "Gradient Map".

Blenderåpning/f-stop: f/8
ISO: 1600
Lukkertid: 1/640 sek.


Her kan man se fire menn som utenfor taxistasjonen og snakker sammen. Dette bildet viser også noe som er ganske vanlig og spontant. Det er tydelig at dette bildet er tatt i byen ettersom man ser biler, trær og bygninger, og de fire yrkessjåførene. Her har jeg brukt "Crop" for å beskjære bilde og fjerne unødvendig støy. Videre har jeg brukt "Auto Color" for å få frem farger, "Auto Contrast", "Auto Tone", "Brightness/Contrast", "Levels", "Curves" og "Gradient Map".

Blenderåpning/f-stop: f/8
ISO: 1600
Lukkertid: 1/800 sek.


Det siste bildet er tatt på utsiden av Jordbærpikene som er en kafé på Arenasenteret. Til venstre i bildet er det veldig tydelig å se en plakat som forteller noe om hva de selger. Ved siden av plakaten er resten av bildet ganske uklart, og gjør dermed at plakaten blir satt i fokus. Bildet viser en ganske vanlig situasjon hvor en kvinne jobber uforstyrret i en kafé. Da jeg redigerte bildet brukte jeg "Crop", "Auto Tone", "Auto Contrast", "Brightness/Contrast", "Levels", "Curves", "Exposure" og "Gradient Map".

Blenderåpning/f-stop: f/8
ISO: 1600
Lukkertid: 1/60 sek.


Jeg synes at denne oppgaven var relativt grei, men den var også litt vanskelig. Jeg synes det var vanskelig å gå rundt i byen å fange opp helt vanlige situasjoner og da spesielt mennesker. Men selv om oppgaven var litt vanskelig, så synes jeg at jeg fikk noen interessante bilder. Det tok litt tid før jeg skjønte var street-foto egentlig var, men etter jeg hadde sett gjennom bildene så jeg at begynte det å gå opp for meg. Jeg er veldig fornøyd med sluttresultatet og jeg føler at min stil har kommet fram i bildene mine. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar