onsdag 4. mai 2016

Heldagsprøve i trykk og foto

Onsdag 13. april hadde jeg heldagsprøve i trykk og foto. Oppgaven gikk ut på at jeg skulle ta tre forskjellige bilder der temaet var å ta bilder av motiver jeg aldri ser eller jeg synes noe om eller legger spesielt merke til. Utfordringen med oppgaven var å miste kontrollen for å se noe nytt og gjenvinne noe annet. Bildene er tatt med Canon 700D.


Her er det først bildet jeg valgte å bruke, og jeg har laget en collage i PicMonkey for å vise ferdig redigering i både "svart-hvitt" og farger. Det var bildet i "svart-hvitt" som jeg brukte i oppgaven, og en av grunnene til det var fordi jeg er liker veldig godt bilder som er i "svart-hvitt". Men jeg ser at ved å ta bort fargene i bildet, så får det et kaldt preg, men samtidig synes jeg det blir mer moderne, Bildet er delt opp av både horisontale og vertikale linjer, og det gjør bildet veldig spennende. I tillegg til alle linjene kan man også se at brosteinen blir reflektert i glassplatene i gjerdet. Da jeg redigerte bildet brukte jeg "Gradient Map" med "svart-hvitt" filter, "Auto Tone" for å få frem toner, "Brightness/Contrast" brukte jeg for å få frem kontraster og det samme skjedde med "Levels". I tillegg til at jeg brukte "Curves" for å justere lys og skygger. 


Dette bildet har ikke blitt redigert.

Blenderåpning/f-stop: f/8
ISO: 3200
Lukkertid: 1/800 sek.


Dette er mitt andre bildet og dette liker jeg veldig godt. Bildet viser i utgangspunktet en vegg med vertikale linjer. På bildet kan man også se to håndavtrykk, noe som var veldig uventet og er med på å gjøre bildet veldig spennende. Da jeg redigerte bildet kom det fram noe som så ut som hvite skyer i bildet, og det synes jeg ble veldig kult. I redigeringen brukte jeg "Auto Tone", "Brightness/Contrast" og "Levels". Jeg brukte i tillegg "Auto Color" for å få frem farger og "Auto Contrast" for å få kontraster. 


Bildet uten redigering. 

Blenderåpning/f-stop: f/8
ISO: 3200
Lukkertid: 1/400 sek.

Her er mitt siste bilde av en sykkel, og det var bildet i "svart-hvitt" jeg valgte å bruke i oppgaven. Jeg valgte å lage en collage av bildet i "svart-hvitt" og et farger. Da jeg redigerte bildet til "svart-hvitt" så jeg at noen av detaljene i bildet forsvant, som for eksempel refleksjonene i vinduet. Sykkelen står foran et butikkvindu og det skaper derfor en refleksjon. Bildet har også en del linjer som både går vertikale og horisontale, og linjene kan man både se i eikene på sykkelhjulet og i flisene på bakken, Da jeg redigerte bildet brukte jeg "Auto Tone", "Auto Contrast", "Auto Color", "Curves", "Levels" og "Gradient Map" på bildet som er i "svart-hvitt".


Her er bildet uten redigering.

Blenderåpning/f-stop: f/8
ISO: 6400
Lukkertid: 1/160 sek,


Jeg synes at dette var en relativ vanskelig oppgave og spesielt fordi man må prøve å kaste alle hemninger og ikke ha noen kontroll, men jeg følte at jeg klarte å komme opp med noen bilder som passer inn i oppgaven. Jeg synes at det var vanskelig å velge hvilke bilder jeg skulle ha med i oppgaven, men jeg er fornøyd med de jeg valgte. Jeg tok flere bilder jeg likte, men som jeg ikke tok med fordi jeg følte at de ikke besvarte oppgaven godt nok. Når alt kommer til alt er jeg veldig fornøyd med det jeg har gjort. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar