søndag 29. mai 2016

Egenvurdering av trykk og foto 2015 - 2016

Trykk og foto er et spennende fag som har vært veldig gøy å jobbe med, og jeg skal fortelle litt hvordan det har vært å ha dette faget.

Foto
Jeg har lært utrolig mye innenfor fotografering i dette faget. Før jeg begynte hadde jeg ikke peiling på hvordan jeg skulle ta fine bilder og jeg hadde heller aldri vært borti Photoshop. Jeg har blant annet lært noe om kameraets funksjoner som blederåpning, eksponeringstid og ISO. Jeg har også blitt mer bevisst på komposisjon når det kommer til å ta bilder, og jeg har lært at jeg må gå utenfor min komfortsone og tenke litt utenfor boksen. Jeg mener at lightpainting er det gøyeste vi har jobbet med når det kommer til fototeknikker. 

Blogging
Jeg var litt skeptisk til blogging i starten og skjønte ikke helt hvorfor det vi hadde arbeidet med skulle legges ut på nettet, men nå i ettertid ser jeg hvor greit det er med blogging med tanke på dokumentasjon. Det er lett å bla tilbake å finne fram oppgaver vi har jobbet med tidligere og se på hvor mye man har forbedret seg gjennom året. Det som er veldig greit med blogg er at man kan hele tiden redigere og få fram en resultat man ønsker til slutt. Jeg synes det har gått veldig fint med bloggingen og jeg er fornøyd med hvordan bloggen min ser ut, og jeg har lagt mye arbeid i den. 

Arbeidsmetoder
Jeg synes at måten vi har arbeidet på i dette faget har vært veldig grei. Jeg synes det er bra at vi både har jobbet i grupper og selvstendig. Det som har vært veldig fint med dette faget er at vi har kunnet reise litt ut for oss selv og ta bilder, og det er når man tar bilder selv at man lærer. Jeg synes det har vært greit med litt teori og at vi har fått muligheten til å sjekke opp i litt forskjellige ting selv.  Jeg likte godt at vi hadde "Ukas foto" hvor vi fikk et tema og vi skulle selv tolke dette å ta bilder for så å legge de ut på bloggen, og jeg følte at dette var en oppgave som jeg lærte mye av. Vi har hatt mange forskjellige oppgaver og jeg må ærlig innrømme at noen har vært mye bedre enn andre, men etter hele året ser jeg et resultat av alt vi har vært igjennom og jeg har lært veldig mye.

Egen innsats og beste oppgave
Jeg har jobbet mye med trykk og foto og er veldig fornøyd med innsatsen min. Jeg har gjort de oppgavene jeg har fått beskjed om å gjøre og lagt resultatet ut på bloggen. Jeg har tatt dette faget seriøst og som en følge av det har jeg lært mye som jeg kommer til å få bruk for senere. Og jeg sitter igjen med mange positive tanker om dette faget. Den beste oppgaven var den der vi skulle fordype oss i en fotograf, hvor jeg valgte Morten Krogvold. Det var en veldig krevende oppgave som tok mye tid og bød på en del utfordringer, men det å tolke andres bilder gjør at du blir litt bedre selv og du kan skape noe som er nesten like bra. Heldagsprøven var også en oppgave som bød på en del utfordringer, for det å gå ut av sin egen komfortsone er ganske vanskelig. 

Men når alt kommer til alt så er jeg veldig fornøyd med at jeg valgte trykk og foto. Jeg har lært masse om blant annet foto, kamerateknikker og Photoshop. Videre har jeg utfordret meg selv på mange måter og det har gjort at jeg har blitt mye bedre. Og det har vært utrolig gøy å kunne uttrykke seg gjennom foto. Det har vært et fag med mange utfordringer som jeg ha måttet ta på strak arm, men det føler jeg at jeg har klart, og jeg sitter igjen med mye kunnskap og gode minner fra trykk og foto.


Jeg valgte å ta med et bilde for å gjøre innlegget litt mer interessant, og dette er et bilde jeg tok til heldagsprøven som jeg likte veldig godt, men jeg valgte å ikke ta det med i oppgaven fordi jeg synes ikke at det passet så godt inn der.

Kameramodell: Canon EOS 700D
Blenderåpning/f-stop: f/8
ISO: 3200
Lukkertid: 1/640 sek.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar