onsdag 2. mars 2016

Mine bilder til fordypningsoppgaven om Morten Krogvold

De tre siste ukene har vi jobbet med å ta bilder til fordypningsoppgaven med selvvalgt fotograf, der jeg valgte Morten Krogvold. Det som kjennetegner han som fotograf er at han tar bilder i "svart-hvitt" og bildene hans tar opp mange forskjellige temaer. Det er alt fra kjente mennesker som Nelson Mandela og Kronprinsesse Mette-Marit til fattige mennesker i andre land, i tillegg til fotografier av natur. I denne oppgaven hadde jeg veldig lyst til å utfordre meg selv og få tatt et bra portrettbilde i tillegg til noen naturbilder. Bildene er tatt med Canon EOS 700D og er redigert i Photoshop.


Her har jeg tatt et portrettbilde av bestefaren min med inspirasjon fra Krogvolds mange portretter. Da jeg redigerte bildet brukte jeg "Auto Contrast" for å få frem kontraster, "Auto Color" for å få sterkere farger før jeg la på et "svart-hvitt" filter med "Gradient Map". "Levels" for å justere skygger og lyspunkter, "Curvs" for å inn lys, "Brightness/Contrast" for å få enda mer kontraster i bildet, "Exposure" for å få frem toner og "Crop" for å beskjære bildet. 

Blenderåpning/f-stop: f/4.5
ISO: 400
Lukkertid: 1/60 sek.


Her har jeg et annet portrettbilde av bestefaren min og her ser vi mer enn bare ansiktet som da sier litt mer. I Photoshop brukte jeg "Auto Contrast", "Levels", "Gradient Map", "Brightness/Contrast", "Curves", "Crop", "Exposure" og "Shadows/Highlights" for å få frem skygger og lyspunkter i bildet.

Blenderåpning/f-stop: f/4.5
ISO: 400
Lukkeråpnig: 1/60 sek.


Dette er det siste portrettbildet jeg har tatt av min bestefar. På dette bildet ser det ut som han er litt redd og prøver å gjemme seg bort. Jeg har valgt å sette fokus på armene og ansiktet hans, og hans lyse ansikt og hender er en kontrast til den mørke bakgrunnen. Her har jeg brukt "Crop", "Auto Contrast", "Auto Color", "Gradient Map", "Levels", "Brightness/Contrast", "Curves" og "Exposure".

Blenderåpning/f-stop: 4.5
ISO: 400
Lukkertid: 1/60 sek.


Her har jeg valgt å lage en collage av de tre portrettbildene slik at man kan se en sammenheng mellom dem. Collagen har jeg laget i PicMonkey.


På dette bilde kan vi se en bekk som renner og det er den som er i fokus i tillegg til at den fungerer som en kontrast til de mørke steinene. Da jeg redigerte dette bildet brukte jeg "Auto Tone", "Auto Color", "Levels", "Brightness/Contrast" og "Gradient Map".

Blenderåpning/f-stop: f/29
ISO: 3200
Lukkertid: 1/15 sek.


Her er annet bilde av en bekk og ligner på bildet ovenfor, men det er tatt fra en annen vinkel. Bekken kommer inn fra venstre og steinene til høyre er mørke og dekket av mose. Her har jeg brukt "Auto Tone", "Auto Color", Auto Contrast", "Levels", "Brightness/Contrast", "Exposure", "Gradient Map" og "Crop".

Blenderåpning/f-stop: f/22
ISO: 3200
Lukkertid: 1/20 sek.


Her ser vi et tre som har veltet og det er trerota som kommer til syne. Til venstre i forgrunnen ser vi litt av stammen på et tre og bakgrunnen er fylt med mange små trestammer. Trerota er veldig mørk og fungerer som en kontrast til bakgrunnen og de andre elementene i bildet. Bildet har blitt redigert med "Auto Tone", "Levels", "Brigtness/Contrast", "Curves" og "Gradient Map".

Blenderåpning/f-stop: f/8
ISO: 6400
Lukkertid: 1/30 sek.


Dette bildet er også tatt på Hove av det som opprinnelig er en stor, grønn stol. Stolen står til høyre i bildet og den skiller seg ut fra bakgrunnen som er mørk etter alle trærne. Stien bak stolen er horisontal og deler bildet i to. Her har jeg brukt "Auto Tone", "Auto Contrast", "Auto Color", "Brightness/Contrast", "Curves", "Exposure" og "Selective Color" for å få den grønne stolen til å bli hvitere.

Blenderåpning/f-stop: f/13
ISO: 3200
Lukkertid: 1/40 sek.

Jeg synes at dette har vært en veldig gøy, interessant, men krevende oppgave. Det var ganske utfordrende å gå rundt å lete etter "det perfektet" motivet å ta bilde av for å kunne prøve å gjenskape og la seg inspirere av det Morten Krogvold har gjort. Det var litt vanskelig å få flere bilder med større variasjon og det er fordi han har tatt bilder av fattige mennesker i landsbygder, kjente personer og store katedraler, noe som jeg ikke har fått mulighet til å ta bilder av. Men jeg føler at jeg har klart å oppnå det jeg ville og jeg er veldig fornøyd med det arbeide jeg har gjort. Jeg har lært å la meg inspirere av en annen fotograf og ved bruk av hans stil laget min egen versjon av hans bilder. I tillegg har jeg også lært litt mer i Photoshop. I oppgaven min er det ikke noen rød tråd og det er fordi jeg har prøvd ut forskjellige temaer for å utfordre meg selv, og det synes jeg at jeg har fått gjort. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar