mandag 14. mars 2016

Ukens foto: Lys, skygger og skyer

I uke 9 var det tre temaer til ukas foto og det var lys, skygger og skyer. Bildene er både tatt med Canon EOS 700D og iPhone 6, og har blitt redigert i Photoshop.

Lys


Dette er et bilde jeg har tatt i hagen med mobilen min. I midten ser man et bjørketre og rett bak treet kommer sola som en lyskilde og skaper en slags glorie rundt det. Her har jeg brukt "Auto Tone" for å få frem toner og "Auto Contrast" for å få frem kontraster og det samme har jeg gjort ved å bruke "Brightness/Contrast. "Levels"  og "Shadows/Highlights" brukte jeg for å å juster lys og skygger. Videre brukte jeg "Curves" for å få inn lys og "Vibrance" for å få tydeligere farger. "Crop" brukte jeg til slutt for å beskjære bilde.

Skygger


Her har jeg tatt bilde av gjerdet i hagen min og bak gjerdet er det en lampe som gjør at det blir kastet skygger. I Photoshop brukte jeg "Auto Tone", "Auto Contrast", "Auto Color", "Brightness/Contrast", "Levels", "Curves". Her har jeg også brukt "Gradient Map" for å få bildet i "svart-hvitt".

Blenderåpning/f-stop: f/7.1
ISO: 6400
Lukkertid: 1/8 sek.


Her har jeg tatt bilde av noen greiner som står opp etter husveggen. Her har jeg brukt "Auto Tone", "Auto Color", "Crop", "Levels", "Brightness/Contrast" og "Vibrance".

Blenderåpning/f-stop: f/13
ISO: 1600
Lukkertid: 1/1000 sek.

Skyer


Dette bildet tok jeg da jeg var på hyttetur i Åseral med mobilen min. Øverst i bildet ser vi himmelen som er full av skyer og i midten ser fjell med snødekte trær. Bak fjellet kan vi se solnedgangen som jeg har valgt å forsterke ved å bruke "Selective Color" som gjør den litt mer gul/oransje. Videre har jeg brukt "Auto Tone", "Auto Contrast", "Brightness/Contrast", "Levels", "Curves", "Shadows/Highlights", "Crop" og "Vibrance".


Dette bildet har jeg tatt på Hove og i bakgrunnen ser vi en stor sky som ser ut til å henge sammen med raden av mindre skyer.  I forgrunnen ser vi bølger som slår mot land og i midten blir bildet delt i to av havet som møter skyene og danner en horisontal linje. Da jeg redigerte dette bildet brukte jeg "Auto Tone", "Auto Contrast", "Curves", "Levels", "Brightness/Contrast" og "Selective Color".

Blenderåpning/f-stop: f/5.6
ISO: 200
Lukkertid: 1/125 sek.


Jeg synes at disse temaene for denne uka var veldig spennende og de ga mye variasjon. Men jeg synes også det var litt vanskelig å begynne med for jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle gå fram og bildene ble ikke helt som jeg hadde sett for meg. Etter jeg hadde prøvd meg litt fram gikk det bedre og jeg kom frem til noen bilder jeg likte. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar