torsdag 18. februar 2016

Ukens foto: fem temaer

Vi har fått i oppgave å ta ukens bilde og denne gangen hadde vi fem temaer som skulle bli tatt opp i fem forskjellige bilder. Og disse er hender, vind og vær, grafitti i bybilde, vinterhimmel i solnedgang og nattbilde. Bildene er tatt med Canon EOS 700D og har blitt redigert i Photoshop.

Hender


På dette bildet kan man se to hender som er foldet. Fokuset er på hendene som ligger midt i bildet og bakgrunnen blir diffus og uklar. På bildet har jeg brukt "Crop" for å beskjære bildet og få bort unødvendig støy.  Videre har jeg brukt "Auto Tone" for å få lyse områder lysere og mørkere områder mørkere, "Brightness/Contrast" brukte jeg for å få fram kontraster, "Levels" for å justere lyspunkter og skygger og til slutt brukte jeg "Gradient Map" med et "svart-hvitt" filter for å få bildet i "svart-hvitt".

Blenderåpning/f-stop: f/4.5
ISO: 3200
Lukkertid: 1/5 sek.

Vind og vær


Her kan vi se en stor stein i forgrunnen som nettopp har blitt truffet av en bølge. Til høyre i bilde ligger det mange småstein. Videre danner havet i bakgrunnen en horisontal linje som deler bildet i to. Da jeg redigerte bildet brukte jeg "Auto Tone", "Gradient Map" med "svart-hvitt" filter, "Levels" og "Brightness/Contrast".

Blenderåpning/f-stop: f/5.6
ISO: 1600
Lukkertid: 1/125 sek.

Grafitti i bybilde


Bildet viser en murvegg med en dør som er full av grafitti og på siden kan vi se en del av et rekkverk. Her har jeg brukt "Crop", "Auto Tone", "Levels" og "Brightness/Contrast". I tillegg brukte jeg "Curves" for å få lys inn i bildet og "Hue/Saturation" for å få litt blåfarge på bildet.

Blenderåpning/f-stop: f/7.1
ISO: 800
Lukkertid: 1/125 sek.

Vinterhimmel i solnedgang


På bildet kan vi se solnedgangen gå ned bak Hisøy som ligger som en bølgete, lang linje som deler bildet i to. I forgrunnen ser vi at vannet har frosset til is og det er også tydelige refleksjoner i vannet. Da jeg redigerte det brukte jeg "Crop" og "Brightness/Contrast". "Selective Color" ble også brukt til å redigere fargene på himmelen og gjøre de enda tydeligere.

Blenderåpning/f-stop: f/7.1
ISO: 3200
Lukkertid: 1/250 sek.

Nattbilde


Dette bildet viser noen bygninger som ligger horisontalt langs vannet. I bygningene er det mange lys som fungerer som en kontrast til den ellers mørke atmosfæren i bildet. Det er også tydelige refleksjoner i vannet og videre kan man også se noen bølger som ligger i forgrunnen. Da jeg redigerte dette bildet brukte jeg "Auto Tone" og "Curves". "Auto Color" brukte jeg for å få fargene tydeligere fram og "Exposure" for å få tydeligere toner.

Blenderåpning/f-stop: f/5
ISO: 6400
Lukkertid: 1/125 sek. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar