mandag 1. februar 2016

Linotrykk

I de siste ukene har vi holdt på med linotrykk. Linotrykk er en grafisk trykkteknikk der man skjærer ut et motiv i en linoplate og bruker en rull for å trykke maling på. Etter dette legger man platen med maling under en trykkpresse og trykker papiret den i platen for å få et trykk. Motivet er av en dør vi har tatt bilde av rundt omkring i byen. Vi skrev bildet ut i A5 format og la et blåpapir mellom platen, og bildet og tegnet oppå for å få motivet ned på platen. Det var disse linjene vi skjærte ut. Alle bildene er tatt med iPhone 6.


Dette bildet viser en linoplate der jeg har skjært ut motivet av en dør jeg tok bildet av med noen passende redskaper. Plata var ganske myk å skjære i, men det er viktig å skjære dypt for å unngå at malingen kommer ned i gropene og ødelegger trykket.


Før vi skulle rulle malingen på linoplaten måtte vi ta ut litt maling på en glassplate og rulle rullen oppi den. Da var det viktig å rulle malingen utover glassplaten for å få malingen fordelt jevnt utover rullen. 


Her har jeg tatt maling på rullen og ruller det forsiktig ned på platen før jeg skal presse den i trykkpressen. Det er de svarte områdene på platen som vil danne trykket.



På dette bildet kan man se to linoplater med svart maling som er klare for å presses i trykkpressen. Vi la først platene oppå et papir før vi så la små hvite papir oppå platene. Da var det viktig at papiret lå rett på platene slik at trykket ikke kom skjevt på. Vi kunne også bruke andre former for papir enn helt hvite, som for eksempel tapet eller papir fra et magasin. Etter at vi hadde lagt valgt papir over, la vi ned den hvite feltduken. Så rullet vi på hjulet på siden av trykkpressen slik at trykkene kom under den.


Dette er trykk som nettopp har kommet ut av trykkpressen. 


Dette er et ferdig trykk der jeg har valgt å bruke en blå og en gul farge.


Dette bildet er det samme som bildet ovenfor, men her har jeg redigert fargene i Photoshop. Da brukte jeg "Brightness/Contrast", "Color Balance", "Selective Color" og "Crop".


Her har jeg valgt å skjære ut litt mer for å få kontraster på trykket. Jeg valgte også å bruke en turkis farge med et lite hint av gul.


Her har jeg også redigert bildet i Photoshop, og da brukte jeg "Crop", "Color Balance", "Selective Color" og "Curves". 


På dette bildet har jeg tatt bilde av de fleste trykkene mine og som man kan se har jeg eksperimentert litt med forskjellige farger. 


Jeg synes det var veldig gøy å arbeide med denne oppgaven, og det var veldig spennende å prøve noe nytt ettersom vi har arbeidet mye med fotografi det siste halvåret. Jeg har aldri arbeidet med linotrykk før og jeg visste ikke hva det var før vi begynte å jobbe med det. Vi hadde litt problemer i starten med å få skrevet ut bildene vi hadde tatt, men det ordnet seg etterhvert. I begynnelsen var det ganske vanskelig å skjære i linoplaten, men etter litt øving fant jeg den rette teknikken og det ble lettere å jobbe. Det som var litt dumt var at noen av gropene ikke alltid var dype nok, og da fikk jeg maling ned i dem og det ble synlig på trykket. Med denne oppgaven har jeg lært at man kan lage spennende trykk utifra et bilde og gjøre det til noe helt unikt. Jeg synes dette var en kreativ oppgave og jeg er fornøyd med det arbeidet jeg har gjort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar