søndag 7. februar 2016

Fordypningsoppgave, Morten Krogvold

I tre uker skal vi jobbe med en oppgave der vi fordyper oss i en fotograf, og jeg har da valgt Morten Krogvold. Oppgaven tar for seg informasjon om fotografen, en bildeanalyse av et av hans fotografier og egne bilder jeg har tatt med fotografens stil.

Morten Krogvold er en norsk fotograf og er spesielt kjent for sine portretter av kunstnere, politikere og andre kjente mennesker. Han tar bilder av alt fra mennesker til natur og bildene er i "svart-hvitt" noe som gjøre dem veldig interessante. "Svart-hvitt" har blitt hans varemerke, men han har også tatt bilder i farger. I følge Krogvold er det flere grunner til at han velger å ta bilder i "svart-hvitt":
  "I 1973 så jeg en utstilling med Weidemann på Henie Onstad kunstsenter. Jeg tenkte at farger får disse gutta holde på med. I tillegg blir farger veldig fortellende og straight. Jeg ønsker å abstrahere, ikke skape noe ferdigtygget. Dessuten passer mitt temperament inn i en gråtoneskala. Til slutt har sort/hvitt foto samme holdbarhet som et oljemaleri til forskjell fra fargefoto som vil endres i fargen".  Han har alltid vært engasjert i fotografi og i disse dager holder han foredrag om foto i Vågå. I tillegg til å holde fotokurs i nordiske land, har han holdt kurs i land som England, USA, Kina, Italia, Irland, Frankrike, Hellas, Portugal, Bangladesh, Qatar, Tsjekkia og Sør-Afrika. For Krogvold er motefotografier kjønnsløse og han søker etter de magiske øyeblikkene og det levde liv:


"Mine begrep om det som er vakkert er nokså ulik den jevne borgers. Et ansikt uten lidelse eller et levd liv er ikke vakkert for meg. Motefotografiet er kjønnsløst. Jeg ser også den skjønnheten i en vakker høstdag, men jeg tror jeg kan ta vakrere bilder fra et forfallent skipsverft i Polen enn fra Jotunheimen". Morten Krogvold har mottatt utallige priser for sine verk, blant annet Fotografiprisen i 1989 og Oslo  bys Kulturpris i 1996.
Grunnen til at jeg valgte han som fotograf i denne fotooppgaven er fordi jeg synes fotografiene hans er utrolig fine og jeg er veldig glad i bilder i "svart-hvitt". Jeg liker veldig godt at han ikke tar bilde av en type stil, men at han har et videre spekter.



Det er dette portrettbildet jeg har valgt å analysere. 
Denotativ: På bildet ser jeg en mann i en lang mørk frakk med et skjerf om halsen. Forgrunnen er helt svart, men midt i bildet der mannen står er det hvit røyk som omringer han. I bakgrunnen kan man se en nokså utydelig mur som skaper en horisontal linje midt i bildet. Til venstre i bildet ser vi et tre uten blader og med greiner som strekker seg ut over bildet. Det ser ut til at mannen har den ene hånden ned i lommen på bildet. Skjerfet han har på henger litt lenger ned på den ene siden i forhold til den andre.

Konnotativ: Bildet gir en følelse av makt og det er det mannens ansikt som uttrykker dette. Bilde kan også virke litt skremmende med treet og røyken, og det kan minne litt om mørk, skummel kirkegård. Ettersom treet ikke har noen noen blader og fordi han går med frakk og skjerf kan man tenke seg at det er kaldt ute og bildet kan være tatt på slutten av høsten eller på vinterstid. Mannen blir fremhevet i bildet ved hjelp av lyset og røyken, og fungerer som en kontrast til den lyse bakgrunnen og det gjør at han kommer i fokus. Han virker også ganske ensom ettersom han er den eneste i bildet, men han virker sterkt og mektig utfra måten han står på. Han har rett rygg og ansiktet kikker rett inn i kameraet og hånden i lommen kan tyde på at han er avslappet og har kontroll. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar