søndag 13. desember 2015

Dør

Denne uken har vi jobbet med å ta bilder av dører som vi senere skal bruke i en grafikkoppgave. Oppgaven gikk ut på at vi skulle ta et bilde av en dør/inngang og redigere bildet flere ganger slik at vi fikk forskjellige versjoner. Bildet er tatt med Canon EOS 1100D og redigert i Photoshop. Jeg tok en del bilder, men syntes det var vanskelig å velge ett. Men det var dette bildet som jeg tok ytterst på Tyholmen som jeg valgte å redigere videre. 


Dette er originalbildet og her har jeg ikke gjort noe med det. Jeg valgte dette bildet fordi jeg synes detaljene rundt døren var søte og ga hele bildet et romantisk preg. I tillegg får man en patriotisk følelse, fordi bildet inneholder rød, hvit og blå farge. 

Blenderåpning/f-stop: f/6.3
ISO: 400
Lukkertid: 1/20 sek. 


Her har jeg redigert bildet for å få et bedre uttrykk med tydeligere og klarere farger. Her brukte jeg "Crop" for å beskjære bildet og få bort støy. "Auto Tone" brukte jeg for å få lysere områder lysere og mørkere områder mørkere. "Auto Contrast" for å få frem kontraster, "Auto Color" for sterkere farger og "Levels" for å justere på skygger og lys. 


Her valgte jeg å redigere bildet "svart-hvitt" med "Gradient Map" for å gi det et annet preg, og det gir en stor kontrast med de mørke fargene i forhold til de naturlige, sterke fargene. Jeg brukte også "Levels" for å få frem litt skygger nederst på bildet. 


Jeg ville prøve å legge på et filter på et av bildene og valgte da "Filter Gallery" med filteret "Stamp". Filteret gir bildet uklare linjer samtidig som noen detaljer blir mer framtredende. Før jeg la på filteret brukte jeg "Curves" for å justere lyspunkter og "Hue/Saturation" for å endre på fargene. 


Jeg synes at denne oppgaven var litt vanskelig fordi jeg følte at jeg aldri ble fornøyd med de bildene jeg tok. Å ta bilder av dører kan i utgangspunktet vær ganske kjedelig, men etter og ha tatt en del, ble det ganske gøy. Jeg synes det var gøy å se på hvor mye du kan redigere ett bilde og få så mange forskjellige versjoner utifra et utgangspunkt. Jeg har lært litt mer om hvordan jeg skal bruke Photoshop.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar