tirsdag 22. mars 2016

Ukens foto: tre ting jeg ikke liker

Ukens foto denne uken går ut på å ta tre bilder av noe jeg ikke liker og gjøre dem om til noe jeg liker. Bildene er tatt med Canon 700D og her blitt redigert i Photoshop. 


Jeg valgte dette bilde fordi det viser en vissen blomst og en haug med strå, som ikke er noe fint i utgangspunktet, men jeg hadde lyst til å gjøre det fint ved å redigere det. I tillegg var bildet litt overeksponert. Da jeg redigerte bildet brukte jeg "Auto Tone" for å få frem toner i bildet, "Auto Contrast" og "Brightness/Contrast" for å få frem kontraster, "Auto Color" for å få frem litt farger, "Levels" og "Curves" for å justere skygger og lys og "Vibrance" brukte jeg for å få tydeligere farger. I tillegg brukte jeg "Hue/Saturation" får å få fram den rosa fargen på bildet. 


Her er bildet uten noen form for redigering.

Blenderåpning/f-stop: f/10
ISO: 6400
Lukkertid: 1/1000 sek.


Her er et bilde av istapper som henger fra et fjell. Jeg er ikke så glad i vinteren og derfor valgte jeg å ta med dette. Til å begynne med var dette bildet ganske kjedelig, men det ble bedre da jeg redigerte det. Da brukte jeg "Auto Tone", "Auto Contrast", "Brighness/Contrast", "Levels" og "Curves". 


Her er bildet av istappene uten redigering.

Blenderåpning/f-stop: f/7.1
ISO: 3200
Lukkertid: 1/2500 sek.


Det siste bildet viser en bukett med visne roser. Bildet er blå/lilla og det kan kanskje virke litt unaturlig, men grunnen til at jeg valgte å redigere det slik er, fordi da blir det mindre tydelig at blomstene er visne. Jeg brukte "Auto Tone", "Auto Contrast", "Auto Color", "Brightness/Contrast", "Levels" og "Curves" i Photoshop da jeg redigerte bildet. I tillegg brukte jeg "Hue/Saturation" for å få frem det blå/lilla fargen og "Crop" for å beskjære bildet.


Dette bildet viser rosene uten redigering.

Blenderåpning/f-stop: f/5.6
ISO: 6400
Lukkertid: 1/1600 sek.


Jeg synes at dette var en spennende oppgave der jeg kunne ta bilder av noe jeg ikke likte i utgangspunktet og redigere dem slik at de ble fine. Jeg synes oppgaven var grei og bød ikke på noen spesielle problemer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar